Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu excel? Kurs edukacyjny!

Kiedy myślę o jakimś problemie, nie mogę zasnąć

Jeżeli czymś się mocno zamartwiasz, źle to wpłynie na twój sen. Albo nie możesz zasnąć pomimo wyczerpania, albo pogrążasz się w płytkim śnie, aby zbudzić się w środku nocy i nie zasnąć ponownie. Trzecia możliwość jest taka, że śpisz w nocy, ale budzisz się wcześnie rano, kiedy do wstania pozostało jeszcze parę godzin.

Noc jest trudnym czasem, gdy masz jakiś problem. Ciemności i cisza nie przerywają toku myślenia, a fakt, że leżysz biernie na łóżku, sprzyja krążeniu myśli wokół jednego tematu, gdyż nie ma niczego, co mogłoby w tym przeszkodzić. Nie zadzwoni telefon ani dzwonek do drzwi, nikt cię nie zawoła, nigdzie nie musisz iść. Nie ma nic do roboty. A jednocześnie ty chcesz zasnąć, gdyż boisz się, aby na drugi dzień nie być zmęczonym, dlatego trapią cię już dwa problemy zamiast jednego. A gdyby tego było mało, nie masz wcale jasności myślenia, gdyż umysł świadomy jest tylko na półobrotach, a jednocześnie podświadomość wtłacza ci wszystkie swoje straszliwe wizje. Stąd strategie pokonywania zmartwień nocnych różnią się nieco od tych, jakie polecam dla zmartwień dziennych.

Nim bliżej przyjrzymy się rozmaitym trapiącym ludzi problemom ze snem, niech mi wolno będzie omówić kilka zasadniczych wskazówek, jak radzić sobie w przypadku bezsenności. Nie pij herbaty ani kawy po godzinie osiemnastej. Napoje te pobudzają, i organizm potrzebuje wielu godzin na pozbycie się tych następstw. Wieczorem, jeśli w ogóle musisz pić alkohol, pij go w niewielkich ilościach. Trunek wywołuje depresję.

Dwie godziny przed zwykłą porą udawania się na spoczynek powinieneś zacząć przyhamowywać się, zarówno mentalnie, jak i fizycznie. Krwista posoka tryskająca z telewizora nie jest tym, co mogłoby ukoić twój umysł, a zatem w okresach wzmożenia dolegliwości staraj się zastąpić telewizję czymś spokojniejszym. Idź na spacer albo posłuchaj cichej muzyki, porób coś w ogródku albo zaceruj dziurę w skarpetce. Stopniowo przygotowuj ciało i umysł na spoczynek.

Określ sobie „porządek chodzenia spać”. Kładź się o stałej porze. Nie zażywaj tabletek nasennych przez długi czas. Nie ucinaj sobie popołudniowych drzemek. Oszczędzaj sen aż do wieczora. Gdy już znajdziesz się w łóżku, wykonaj jedno z opisanych tu ćwiczeń relaksacyjnych. Możesz też zaopatrzyć się w taśmy ze specjalnymi nagraniami. Słuchaj ich, leżąc w łóżku.

Jeżeli, będąc w łóżku, nie możesz jednak zasnąć, pomyśl, czy zastosowałeś się do powyższego. Jeżeli w dalszym ciągu nie możesz usnąć, spróbuj „intencji paradoksalnej”. Technika ta z wielkim powodzeniem stosowana była przez wielu moich klientów. Idea jej jest następująca.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.