Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu excel? Kurs edukacyjny!

PSYCHICZNA RESTRUKTURYZACJA

Metoda ta polega na zmianie nieodpowiedniego nastawienia psychicznego przy użyciu wizualizacji. Szczegółowe informacje i wska- zówki, jak przeprowadzić sesję wizualizacyjną znajdziesz w rozdziale „Myślenie”, a dokładniej w jego części poświęconej myśleniu wizualnemu. W trakcie ćwiczeń wizualizacyjnych wyobrażaj sobie stopniowo (przechodź do następnej wizualizacji, gdy opanujesz tę, którą ćwiczyłeś) następujące sytuacje:

– Leżysz w swoim pokoju w łóżku przed zaśnięciem. Wyobrażaj sobie swój pokój.

– Czytasz referaty, przemowy, gdy sam jesteś w pokoju (na tydzień przed właściwym wystąpieniem).

– Dyskutujesz o swoim wystąpieniu z kolegami czy koleżankami.

– Wysłuchujesz wystąpienia innej osoby.

– Piszesz referat w swoim pokoju.

– Ćwiczysz wygłoszenie swojego referatu.

– Ubierasz się rano w dniu swojego wystąpienia.

– Wykonujesz inne czynności przed udaniem się do miejsca, gdzie będziesz mieć wystąpienie (jesz śniadanie, jeszcze raz rzucasz okiem na referat lub nawet robisz próbę generalną).

– Wchodzisz do pomieszczenia, w którym masz wygłosić referat.

– Czekasz na swoją kolej, gdy inna osoba ma wystąpienie.

– Wychodzisz na podium, by zaprezentować swoje wystąpienie.

– Wygłaszasz swój referat.

PSYCHICZNA RESTRUKTURYZACJA CZ. II

W czasie tych wszystkich etapów wyobrażaj sobie, że jesteś spokojny, opanowany i bardzo pozytywnie nastawiony do swojego wystąpienia, że sprawia ci ono satysfakcję i przyjemność. Dodatkowe okoliczności przyczyniające się do zmniejszenia lęku przed mówieniem:

– 1. Znajomość warunków. Poznaj warunki, w jakich będziesz występował. Sprawdź, czy sala jest duża, czy mała, Wyobraź sobie, jak będą siedzieć słuchacze, jak powinieneś mówić, żeby do wszystkich dotrzeć. Zorientuj się, ile czasu masz na swoje wystąpienie, i tak je opracuj, aby się zmieścić (oczywiście zarezerwuj czas na ewentualne pytania). Jeśli ma to być egzamin ustny, poznaj salę, w której będziesz odpowiadać i na spokojnie wizualizuj siebie odpowiadającego pewnie i rzeczowo.

– 2. Dobre przygotowanie. Nie przygotowany mówca ma powody, aby się denerwować przed wystąpieniem i w jego trakcie. Możesz tego uniknąć, przygotowując się rzetelnie, niezależnie czy masz wystąpić przed szerszym forum, czy przed jedną osobą (egzamin ustny).

– 3. Zainteresowanie przedstawianym zagadnieniem. Wybieraj do prezentacji tematy, które poruszą cię emocjonalnie, 132 takie którymi chcesz się podzielić z innymi. Silne pragnienie podzielenia się swoimi wiadomościami na dany temat nie tylko wyeliminuje twój lęk przed mówieniem, ale sprawi, że wystąpienie będzie ciekawe, zajmujące uwagę słuchaczy.

– 4. Ruch. Lęk i zdenerwowanie przed mającym nastąpić wystąpieniem powodują napięcie mięśni. Twoje ciało domaga się w tym momencie ruchu, aby się rozluźnić i to jest przyczyna, dla której zaczynają ci się trząść ręce i nogi. Jeśli próbujesz opanować to drżenie na siłę, to stajesz się jeszcze bardziej spięty. Lekarstwem jest inny rodzaj ruchu. Zacznij korzystać ze swojego ciała, by zwiększyć ekspresję wypowiedzi, gestykuluj, chodź.

– 5. Praktyka. Dla większości ludzi obawa przed publicznymi wystąpieniami ma swoje źródło w braku doświadczenia. Im częściej to robisz, tym mniej się boisz. W tym miejscu przypomnij sobie prostą radę: jeśli czegoś się boisz, to rób to jak najczęściej.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.