Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu excel? Kurs edukacyjny!

Treść czytanego tekstu i jego zrozumienie

Oczywiście, pragnący rozpętać nową wojnę umieją dobrze mówić: są to nie rozwścieczone słonie, są to wytrawni dyplomaci. Przygotowując się do napaści, mówią o obronie. Umieją oni jednakże nie tylko gadać, umieją również wygadywać się. Nieoczekiwanie przyznają się, że mogą zrzucić bomby atomowe na każde miasto świata, przy tym oświadczają, że lotnicy ich przestudiowali już plany miast radzieckich. Zaklinają się, że mogą zatrutymi ulewami zniszczyć łany Europy.

Reklamują oni mikroby dżumy i substancję trującą, zdolną do uśmiercenia połowy ludzkości. Omawiają oni, jak będzie wyglądał Paryż, jak na Palais Royal spadnie bomba atomowa. Czego warte są potem ich zapewnienia o „ściśle obronnym charakterze” umów wojennych? Nie można udawać świętoszka i wzruszająco siąkać nosem na uroczystych ceremoniach, potem zaś wywlekać na światło dzienne B-36 z bombami atomowymi lub probówkami z bakcylami dżumy.

Jeżeli nie wszyscy mówią, skąd pokojowi grozi niebezpieczeństwo, wszyscy to doskonale rozumieją. Pojedyncze elementy szeregu, którego zapamiętanie badałem, następowały po sobie w różnych (!) odstępach czasu (od 15 do 40 sek.), a przerwy pomiędzy nimi były wypełnione sensownym materiałem, przy czym osoby badane były nastawione na jak najlepsze zrozumienie tekstu.

Osoby badane czytały tekst tylko raz i po przeczytaniu (ku swojemu zdziwieniu) odtwarzały najpierw szereg wyrazów. Wyniki tego eksperymentu były dość rewelacyjne. Treść czytanego tekstu została całkiem poprawnie zrozumiana i zapamiętana w około 40%. Pojedyncze wyrazy nie następujące bezpośrednio po sobie i oddzielone tekstem uważnie czytanym zostały w dużym procencie zapamiętane. Przedstawia to tablica XIII.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.